Vrads Station
Historie
At servere for gæster på Vrads Station er ikke nogen ny ide. Allerede i 1963 tog Bryrupbanens ledelse initiativ til et restaurationstog som stod på Vrads Station om sommeren. Toget bestod af damplokomotiv HV2, post- og rejsegodsvogn E233 samt en personvogn C223 eller C224. I øvrigt to af de tre vogne, som stadig findes som restaurationsvogne på stationen.
Der serveredes kaffe med sveller (kringle), udsnit af drejeskive (lagkage) og tandhjul (vaniljekranse). Ekspeditricen – fru Mikkelsen – sørgede for at brygge og bage i sit eget køkken i stationsbygningen, til tider bistået af det lokale postbud, og baneformand Mikkelsen serverede i vognene i fuld baneuniform, bistået af parrets datter.
Efterhånden arrangeredes også udflugtstog fra Silkeborg eller Horsens til Vrads hvor man kunne gå ture i den skønne egn, og nyde kaffen i togvognene på stationen. Der fortælles endda historier om, at man sagtens lige kunne få toget til at standse hvis man skulle plukke sig en buket lyng eller blomster.
Da veteranbanen overtog stationen i 1969 var det i første omgang værtsparret på Velling Koller, som stod for driften af restauranten, indrettet i den gamle stationsbygning, men i perioder med skiftende og manglende forpagtere har hustruerne til veteranbanens medlemmer taget en tørn med at drive stedet.
I de sidste mange år har dygtige forpagtere hævet restaurantens standard, så Vrads Station i dag er en højt værdsat sommerrestaurant.
En anden tradition, som også knytter sig til Vrads Station er juletræstogene. Også denne tradition går langt tilbage.
Baneformand Mikkelsen fældede juletræer på baneskråningerne og de omkringliggende arealer og bragte dem ”hjem” til stationen på sin skinnecykel. Man kunne så de sidste søndage op mod jul køre med toget til Vrads, købe sit juletræ og få det med toget hjem. Også denne tradition lever i bedste velgående, og veteranbanen kører juletræstog de tre sidste weekender op til jul.