F665 kom til Veteranbanen i 1971 på en lejeaftale med DSB og blev sat i drift omgående som erstatning for HV2, da denne skulle igennem en revision frem til 1979. Her kunne HV2 igen tage over. I 1974 købte VBV F665.
F665 blev sat ind i driften igen i 1985 og kørte til 2004. I 2004 påbegyndtes en renovering, hvor førerhus, klædning, kedelrør m.m. blev demonteret. Siden har maskinen stået adskilt, og der har været arbejdet på den sporadisk, idet andre opgaver har taget kræfterne og opmærksomheden, medens banens anden F-ma-skine F658 har stået for al kørsel med damp.
November/ December 2019
Der isvejses nye sider i røgkammeret, og den helt store opgave med at renovere fyrkassen påbegyndes. Støttebolte bores ud og skæres på inderside.
Januar 2020
Der udbores og skæres flere støttebolte. Nu også støtteboltene i toppen af kedlen – Under opfindelse af snedige opstillinger for at kunne anvende magnetboremaskinen.
Februar/Marts 2020
Det er gået rigtig godt med at udbore og skære de gamle støtte-bolte i hele februar måned, og der er også leveret en første sending af nye støttebolte fra drejeriet. Der nåede også at blive monteret en del af de nye støttebolte, før også arbejdet på kedlen blev co-rona-ramt.
April 2020
Arbejdet på dampkedlen har hele måneden været Corona-ramt
Maj / Juni /Juli 2020
Der har været arbejdet på damplokomotivets fyrboks gennem hele perioden med udskiftning af støttebolte og nagler i bundrammen, men for reduceret kapacitet på grund af Covid 19 restriktioner.
August 2020
Så er undervognen til F665 fundet frem, så hjulene kan afmonteres og sendes til afdrejning.
September 2020
Så er hjulene på F665 løsnet, og bundrammen løftet, så hjulene kunne demonteres. Det krævede en ret stor kran til løftet.
Der arbejdes ihærdigt videre med udboring af støttebolte og nagler, som midlertidigt erstattes med kraftige bolte
Oktober 2020
Det store nummer i denne måned har været at få presset vingetapperne på midterhjulene ud, så hjulene kan sættes op i en drejebænk for afdrejning af hjulbaner og flanger. Der skulle meget varme, en stor donkraft og den store hammer til, før tapperne endelig måtte give sig. Samtidig er arbejdet med udskiftning af støttebolte og naglerfortsat ufortrødent, og beholdere, fjedre, og beslag er demonteret fra undervognen for eftersyn, reparation og prøvning.
November 2020
Der hamres og bankes så det ikke er til at få ørenlyd. Det handler om at uddorne og sætte hoveder på alle de mange støttebolte i fyrkassen. Et arbejde, som virkelig skrider frem.
December 2020
Selv om vi gik tidligt og ufrivilligt på juleferie, blev der i begyndelsen af måneden skåret ud i kobberpladen i den ene side af fyrkassen. Så der er snart klar til isvejsning af ny kobberplade.
Januar 2021
Vi arbejder ikke på grund af Covid19-nedlukning, men hjulsættet er hjemkommet fra afdrejning.
Februar – Marts 2021
Der arbejdes i en lille 5-mands boble med at tilpasse kobberpladerne til fyrkassen samt renovering, klargøring eller nyfremstilling af dele til lokomotivet.
April 2021
Røgkammeret er blevet demonteret og rørvæggen et taget ud. Det har vist sig, at også rørvæggen var tæret til under tilladt tykkelse, så der skal fremstilles en ny. Der arbejdes videre med renovering og nyfremstilling af alle smådelene – ventiler, bremsecylindere, støtter m.v.
Maj 2021
Rørvæggen er sendt til scanning, så en ny kan fremstilles hos Danstoker i Herning. Kedlen er sandblæst indvendigt så grubbetæringer kan reparationssvejses. Renoverede dele afrenses og males med rustprimer og dækmaling, så de ligger klar til montering.
Juni 2021
5. Juni var store nittedag. De to rækker nagler i det midterste svøb i rundkedlen, som midlertidigt var udskiftet med bolte, fik isat nye nagler. Efter lidt begyndervanskeligheder gik det super fint med at få naglerne i hullerne og få dem nittet.
Juli 2021
Der arbejdes med renovering og klargøring af armaturer, ventiler m.m
Undervognen slibes og klargøres til maling.
Kobberpladerne i fyrkassen en blevet lagt på plads og svejset.
Og derudover køres der tog med masser af glade turister, og en lille smule ferie bliver det da også til.
August / September 2021
Der slibes og males, slibes og males, slibes og males. Undervognen er snart klar til grundmaling, men der er godt nok mange små kroge at komme ind i.
Diverse løsdele slibes og males, slibes og males, slibes og males.
Dampmaskinerne er blevet adskilt og cylindre og stempler er blevet efterset. Intet unormalt slid, ingen knækkede stempelringe. Den nye askekasse er hjemkommet fra ekstern leverandør.
Oktober 2021
Undervognen er blevet grundmalet to lag. Vingetappene i midterhjulet er sat i. Nyt øverste stykke af skorstenen er hjemkommet fra ekstern leverandør sammen med valsede rør til en ny ringblæser.
November 2021
Der er stadig masser af dele, der skal renoveres. Dampfordeleren er fundet frem og har fået nye pakninger og nye støttebolte. Hjulene sli-bes, grundes og males. Lejesølerne poleres og lejekasserne kontrolle-res med mærkeblåt.
Der arbejdes på fremstilling af en presse til kravning af damprørene.
December 2021
Rundkedlen er sendt til opsvejsning af grubetæringer i bunden og fremstilling af ny rørvæg i røgkammerenden hos Danstoker i Herning. Hjulene males. Ellers går en stor del af tiden med kørsel af juletogene.
Januar 2022
Måneden er gået med klargøring af endnu flere dele til bremsetøj, hjulophæng, gangtøj og ventiler. I maskinafdelingen er der fremstillet glideskinner og ringblæsere, lige som stålejerne til styringen er udboret
Februar 2022
Så er undervognen igen kommet på egne hjul, og der monteres brem-setøj, bremsecylindere og diverse rørforbindelser. Kedlen er hjemkommet fra Danstoker med en ny rørvæg i røgkamme-renden og opsvejsning af grubbetæringer i bunden af rundkedlen.
Marts 2022
Der bores og bankes og regeres for at få fastgjort røgkammeret, bæ-ring for trykluftpumpe m.m.
Gangtøjet er fundet frem og bliver afrenset Nagler til røgkammer smedes
April 2022
Gangtøjet slibes, POLERES og males.
Bremsetøj monteres
Opboring og klargøring til nitning af røgkammeret Røgkammeret nittes på rundkedlen Og der blev lige behov for lidt reparationer på F658 ind imellem.
Maj 2022
Gangtøjet monteres. Bolte til Konsol for kompressor monteres. Skråstag fra rundkedel til røgkammer pånittes
Fyrkassens kobberkasse nittes til den udvendige stålkappe
Juni 2022
Bolte til luftpumpens konsol svejses på inderside (ekstern certifikat-svejser)
Luftpumpen adskilles for eftersyn Kedelrør hentes fra vognhallen, og der klargøres til presning af rø-rene.
Juli 2022
Kedelrørene afkortes, presses og udglødes. Luftpumpen genmonteres
Og nogle tillader sig at holde sommerferie
August 2022
Kedelrørene slibes, så rørenderne er blanke og fri for glødeskal
Kedelrørene lægges i kedlen og valses
Vandkasser, kulkasse, førerhus og domhat sandblæses og primes.
Der viste sig et par huller i kulkassen, så der måtte isvejses et par stykker ny plade
Og nogle andre tillader sig at holde ferie.
September 2022
Kedelrørene bertles i fyrkassen.
Kulkassen isvejses ny plade hvor den var slidt, (Sandblæsning afslører den slags) Spartles og slibes og grundmales anden gang
Der fræses nyt konsol til smøreapparatet. Vandkasser rengøres indvendig
Oktober 2022
De sidste nagler i bundrammen i fyrkassen er sat i. Preusere monteret, så kedlen er snart klar til første tæthedstest.
Indmaden i domen og regulatoren er monteret.
Kulkassen er færdiglakeret og klar til montage.
November – December 2022
Nagler er stemmet og kedlen testet med vand i flere omgange.
Første trykprøve med 4 ato. Og så var der lige lidt flere nagler der skulle stemmes.
1.december trykprøvning med 18 ato – ingen utætheder.
Askekassen tilpasset og monteret
Januar 2023
Dampfordeler og armaturer monteret på kedlen
23. januar formel kold trykprøve med Force – selvfølgelig godkendt
Der arbejdes desuden på småreparationer på F658
Bundventiler til vandkasser renoveres
Februar – Marts 2023
Småjusteringer efter kold trykprøve. Kedlen males med varmebestandig maling, beklædningsplader klargøres og sli-bes. 7. marts holdes første varme prøve med tilladelse fra Force. Enkelte utætheder ved armaturer, som skal pakkes om. Vandkasser spartles, slibes og grundmales.
16. Marts oprandt så den store dag, hvor der blev foretaget godkendende varm prøve – alt blev godkendt af Force. Nye låge til røgkammer valses op hos ekstern leverandør
April 2023
Kedlen isoleres og beklædes. Kedelbeklædningen efterslibes og hele kedel-beklædningen grundmales 1. gang. Låge til røgkammeret færdiggøres idet der drejes et centerstykke, som isvejses den valsede låge; og lågen monteres med hængsler.
Maj 2023
Kedlen males første gang – og anden gang blev malingen flot blank og skin-nende. Og nu går det stærkt:
16. Maj blev igen en stor dag, hvor kedel og undervogn blev genforenet
Juni 2023
Den store luftbeholder under røgkammeret er kommet på plads og der arbejdes med montering af damprørene i røgkammeret.
Også kulkassen er sat på undervognen igen og der monteres trykluftrør til sanding og bremse. Vandkasserne slibes, spartles og males med stor omhu. De er en RolceRoyce værdig
Juli 2023
Det går rigtig stærkt, og nu ser vi effekten af alle de mange ti-mer, der er gået med forberedelse af delene til lokomotivet. Kulkassen er blevet monteret. Førerhuset er blevet malet ind-vendigt og er sat på plads. Kompressoren er monteret; der monteres sprinkler i askekassen og askekassen monteres under lokomotivet. Der arbejdes på livet løs med store og små kobber-rør som leder damp og trykluft rundt til de forskellige funktioner.
Nu ligner det et damplokomotiv igen.
Juli – August 2023
Så er der lagt nyt gulv i førerhuset, og der arbejdes med at gen-skabe elinstallationer til lygter, førerrumsbelysning og batterila-der. Der er stadig mange kobberrør at polere og montere til trykluft, damp og sanding.
September 2023
Tæthedsprøver med trykluft. En del utætheder findes og rettes
23. september. Prøveopfyring. Justering af sikkerhedsventiler. Paknin-ger til kedelventil efterspændes
Luftpumpen fungerer ikke. (Pumpen fra F663)
Der trækkes kabler til lys
Oktober 2023
10. oktober foretages ny prøveopfyring. Luftpumpen driller stadig.
Et par rør skal pakkes om.
15. oktober – Veterantræf. Maskinen står opfyret hele dagen og sidst på dagen køres en lille prøvetur med F658 og F665 i forspand. Injek-tor i venstre side driller.
Den luftpumpe, som oprindelig sad på maskinen findes frem og ad-skilles. Cylinder hones, og alt efterses. Pumpen monteres.
November 2023
14. november ny prøveopfyring. Luftpumpen virker
Injektor i venstre side virker nu efter at en montagefejl er blevet ret-tet.
Vinduer i førerhuset genmonteres. Der støbes sten til murbuen.
Ny Batterikasse fremstilles
25.november blev der kørt prøvekørsel med F665 solo og med belast-ning med fine resultater. Der er stadig lidt småjusteringer, men i det store hele er lokomotivet køreklar