Projekt F 665

F665 kom til Veteranbanen i 1971 på en lejeaftale med DSB og blev sat i drift omgående som erstatning for HV2, da denne skulle igennem en revision frem til 1979. Her kunne HV2 igen tage over. I 1974 købte VBV F665.
F665 blev sat ind i driften igen i 1985 og kørte til 2004. I 2004 påbegyndtes en renovering, hvor førerhus, klædning, kedelrør m.m. blev demonteret. Siden har maskinen stået adskilt, og der har været arbejdet på den sporadisk, idet andre opgaver har taget kræfterne og opmærksomheden, medens banens anden F-ma-skine F658 har stået for al kørsel med damp.

Foto: Finn Johansen Nye pladedele isvejses i røgkammeret
Foto: Finn Johansen Støttebolte bores ud fra yder-side og skæres på inderside
Foto: Finn Johansen Der udbores på livet løs. Her støttebolte i toppen

November/ December 2019
Der isvejses nye sider i røgkammeret, og den helt store opgave med at renovere fyrkassen påbegyndes. Støttebolte bores ud og skæres på inderside.

Januar 2020
Der udbores og skæres flere støttebolte. Nu også støtteboltene i toppen af kedlen – Under opfindelse af snedige opstillinger for at kunne anvende magnetboremaskinen.

Februar/Marts 2020
Det er gået rigtig godt med at udbore og skære de gamle støtte-bolte i hele februar måned, og der er også leveret en første sending af nye støttebolte fra drejeriet. Der nåede også at blive monteret en del af de nye støttebolte, før også arbejdet på kedlen blev co-rona-ramt.

Foto: Finn Johansen Huller til støttebolte rives op og der skæres gevind

April 2020
Arbejdet på dampkedlen har hele måneden været Corona-ramt

Maj / Juni /Juli 2020
Der har været arbejdet på damplokomotivets fyrboks gennem hele perioden med udskiftning af støttebolte og nagler i bundrammen, men for reduceret kapacitet på grund af Covid 19 restriktioner.

August 2020
Så er undervognen til F665 fundet frem, så hjulene kan afmonteres og sendes til afdrejning.

September 2020
Så er hjulene på F665 løsnet, og bundrammen løftet, så hjulene kunne demonteres. Det krævede en ret stor kran til løftet.
Der arbejdes ihærdigt videre med udboring af støttebolte og nagler, som midlertidigt erstattes med kraftige bolte

Foto: Finn Johansen De første nye støttebolte monteres
Foto: Finn Johansen Undervognen er blevet flyvende
Foto: Finn Johansen Nagler under ”maven” bores ud og erstattes midlertidigt med bolte
Foto: Finn Johansen Kedlen vendes og drejes for at få de bedste arbejdsstillinger

Oktober 2020
Det store nummer i denne måned har været at få presset vingetapperne på midterhjulene ud, så hjulene kan sættes op i en drejebænk for afdrejning af hjulbaner og flanger. Der skulle meget varme, en stor donkraft og den store hammer til, før tapperne endelig måtte give sig. Samtidig er arbejdet med udskiftning af støttebolte og naglerfortsat ufortrødent, og beholdere, fjedre, og beslag er demonteret fra undervognen for eftersyn, reparation og prøvning.

November 2020
Der hamres og bankes så det ikke er til at få ørenlyd. Det handler om at uddorne og sætte hoveder på alle de mange støttebolte i fyrkassen. Et arbejde, som virkelig skrider frem.

December 2020
Selv om vi gik tidligt og ufrivilligt på juleferie, blev der i begyndelsen af måneden skåret ud i kobberpladen i den ene side af fyrkassen. Så der er snart klar til isvejsning af ny kobberplade.

Foto: John Armstrong Masse af varme og en stor donkraft, for at få vingetappene ud
Foto: Finn Johansen Der sættes hoveder på støtte-bolte indvendig i fyrkassen
Foto: Finn Johansen Udskæring af tæret kobberplade i fyrkassen
Foto: Finn Johansen Hjul hjemkommet fra afdrejning

Januar 2021
Vi arbejder ikke på grund af Covid19-nedlukning, men hjulsættet er hjemkommet fra afdrejning.

Februar – Marts 2021
Der arbejdes i en lille 5-mands boble med at tilpasse kobberpladerne til fyrkassen samt renovering, klargøring eller nyfremstilling af dele til lokomotivet.

Foto: Finn Johansen Egenfremstilling af pasbolte og gevindbøsninger
Foto: Finn Johansen Nye forbindelsesrør mellem vandkasserne
Foto: Finn Johansen Ny kobberplade tilpasset i fyrkammeret klar til svejsning
Foto: Finn Johansen Kedelrørene er leveret

April 2021
Røgkammeret er blevet demonteret og rørvæggen et taget ud. Det har vist sig, at også rørvæggen var tæret til under tilladt tykkelse, så der skal fremstilles en ny. Der arbejdes videre med renovering og nyfremstilling af alle smådelene – ventiler, bremsecylindere, støtter m.v.

Maj 2021
Rørvæggen er sendt til scanning, så en ny kan fremstilles hos Danstoker i Herning. Kedlen er sandblæst indvendigt så grubbetæringer kan reparationssvejses. Renoverede dele afrenses og males med rustprimer og dækmaling, så de ligger klar til montering.

Juni 2021
5. Juni var store nittedag. De to rækker nagler i det midterste svøb i rundkedlen, som midlertidigt var udskiftet med bolte, fik isat nye nagler. Efter lidt begyndervanskeligheder gik det super fint med at få naglerne i hullerne og få dem nittet.

Juli 2021
Der arbejdes med renovering og klargøring af armaturer, ventiler m.m
Undervognen slibes og klargøres til maling.
Kobberpladerne i fyrkassen en blevet lagt på plads og svejset.
Og derudover køres der tog med masser af glade turister, og en lille smule ferie bliver det da også til.

Foto: Finn Johansen Røgkammeret er demonteret
Foto: Finn Johansen Kobberplader isvejset
Foto: Finn Johansen Rørvæggen mod røgkammeret er demonteret og kedlen er sandblæst indvendigt
Foto: John Armstrong Nagler i svøbet mod fyrkassen.
Foto: John Armstrong Sidste nagle. Tryk på den røde knap
Foto: Finn Johansen Ventiler renoveres
Foto: Finn Johansen Ventiler renoveres
Foto: Finn Johansen Eftersyn af stempler

August / September 2021
Der slibes og males, slibes og males, slibes og males. Undervognen er snart klar til grundmaling, men der er godt nok mange små kroge at komme ind i.
Diverse løsdele slibes og males, slibes og males, slibes og males.
Dampmaskinerne er blevet adskilt og cylindre og stempler er blevet efterset. Intet unormalt slid, ingen knækkede stempelringe. Den nye askekasse er hjemkommet fra ekstern leverandør.

Oktober 2021
Undervognen er blevet grundmalet to lag. Vingetappene i midterhjulet er sat i. Nyt øverste stykke af skorstenen er hjemkommet fra ekstern leverandør sammen med valsede rør til en ny ringblæser.

Foto: Finn Johansen Alle løse dele rengøres og males
Foto: Finn Johansen Den nye askekasse er ankommet
Foto: Finn Johansen Undervognen grundmales
Foto: Finn Johansen Fremstilling af nye trin
Foto: Finn Johansen Så er vingetappene sat i midterste hjulsæt igen
Foto: Finn Johansen Et nyt stykke skorsten
Foto: Finn Johansen Dele til fremstilling af nye ringblæsere
Foto: Finn Johansen Til et stort lokomotiv bruges også helt små dele
Foto: Finn Johansen Dampfordeleren adskilt, rengjort, nye pakninger og nye støttebolte
Foto: Finn Johansen Flere ventiler rengjort og renoveret

November 2021
Der er stadig masser af dele, der skal renoveres. Dampfordeleren er fundet frem og har fået nye pakninger og nye støttebolte. Hjulene sli-bes, grundes og males. Lejesølerne poleres og lejekasserne kontrolle-res med mærkeblåt.
Der arbejdes på fremstilling af en presse til kravning af damprørene.

December 2021
Rundkedlen er sendt til opsvejsning af grubetæringer i bunden og fremstilling af ny rørvæg i røgkammerenden hos Danstoker i Herning. Hjulene males. Ellers går en stor del af tiden med kørsel af juletogene.

Foto: Finn Johansen Diverse stænger til bremsetøj m.m.
Foto: Finn Johansen Glideskinner til hjulophæng
Foto: Finn Johansen Seriefremstilling af ringblæsere
Foto: Finn Johansen Udboring af stålejer til styringen

Januar 2022
Måneden er gået med klargøring af endnu flere dele til bremsetøj, hjulophæng, gangtøj og ventiler. I maskinafdelingen er der fremstillet glideskinner og ringblæsere, lige som stålejerne til styringen er udboret

Februar 2022
Så er undervognen igen kommet på egne hjul, og der monteres brem-setøj, bremsecylindere og diverse rørforbindelser. Kedlen er hjemkommet fra Danstoker med en ny rørvæg i røgkamme-renden og opsvejsning af grubbetæringer i bunden af rundkedlen.

Marts 2022
Der bores og bankes og regeres for at få fastgjort røgkammeret, bæ-ring for trykluftpumpe m.m.
Gangtøjet er fundet frem og bliver afrenset Nagler til røgkammer smedes

Foto: Finn Johansen Kedlen med den nye rørvæg

April 2022
Gangtøjet slibes, POLERES og males.
Bremsetøj monteres
Opboring og klargøring til nitning af røgkammeret Røgkammeret nittes på rundkedlen Og der blev lige behov for lidt reparationer på F658 ind imellem.

Maj 2022
Gangtøjet monteres. Bolte til Konsol for kompressor monteres. Skråstag fra rundkedel til røgkammer pånittes
Fyrkassens kobberkasse nittes til den udvendige stålkappe

Juni 2022
Bolte til luftpumpens konsol svejses på inderside (ekstern certifikat-svejser)
Luftpumpen adskilles for eftersyn Kedelrør hentes fra vognhallen, og der klargøres til presning af rø-rene.

Foto: Finn Johansen Gangtøj slibes og males
Foto: Finn Johansen Undervognen på egne hjul igen
Foto: Finn Johansen Der smedes nagler til røgkammeret
Foto: Finn Johansen Nitning af røgkammeret
Foto: Finn Johansen Nitning af fyrboksen
Foto: Finn Johansen Så kom rørpressen i funktion
Foto: Finn Johansen 116 stk Kedelrør udkravede og reducerede
Foto: Thomas Ingwersen Kedelrørene udglødes i de bear-bejdede ender
Foto: Finn Johansen De bearbejdede ender på kedelrørene slibes fri for glødeskal

Juli 2022
Kedelrørene afkortes, presses og udglødes. Luftpumpen genmonteres
Og nogle tillader sig at holde sommerferie

August 2022
Kedelrørene slibes, så rørenderne er blanke og fri for glødeskal
Kedelrørene lægges i kedlen og valses
Vandkasser, kulkasse, førerhus og domhat sandblæses og primes.
Der viste sig et par huller i kulkassen, så der måtte isvejses et par stykker ny plade
Og nogle andre tillader sig at holde ferie.

September 2022
Kedelrørene bertles i fyrkassen.
Kulkassen isvejses ny plade hvor den var slidt, (Sandblæsning afslører den slags) Spartles og slibes og grundmales anden gang
Der fræses nyt konsol til smøreapparatet. Vandkasser rengøres indvendig

Foto: Finn Johansen Vandkasser og Førerhus sandblæses
Foto: Finn Johansen Kedelrørene ombertlet i fyrkassen
Foto: Finn Johansen Konsol for smøreapparat kopifræses
Foto: Finn Johansen Chris renser vandkasse indvendigt
Foto: Finn Johansen Kulkassen Grundmalet 2.gang
Foto: Finn Johansen Indmaden monteret i Domen

Oktober 2022
De sidste nagler i bundrammen i fyrkassen er sat i. Preusere monteret, så kedlen er snart klar til første tæthedstest.
Indmaden i domen og regulatoren er monteret.
Kulkassen er færdiglakeret og klar til montage.

November – December 2022
Nagler er stemmet og kedlen testet med vand i flere omgange.
Første trykprøve med 4 ato. Og så var der lige lidt flere nagler der skulle stemmes.
1.december trykprøvning med 18 ato – ingen utætheder.
Askekassen tilpasset og monteret

Januar 2023
Dampfordeler og armaturer monteret på kedlen
23. januar formel kold trykprøve med Force – selvfølgelig godkendt
Der arbejdes desuden på småreparationer på F658
Bundventiler til vandkasser renoveres

Foto: Finn Johansen Kulkassen færdigmalet
Foto: Finn Johansen Dampfordeler og armaturer monteret
Foto: Finn Johansen Ventilhus til bundventil rodes ud
Foto: Finn Johansen Kedelbeklædning og dom grundmales

Februar – Marts 2023
Småjusteringer efter kold trykprøve. Kedlen males med varmebestandig maling, beklædningsplader klargøres og sli-bes. 7. marts holdes første varme prøve med tilladelse fra Force. Enkelte utætheder ved armaturer, som skal pakkes om. Vandkasser spartles, slibes og grundmales.
16. Marts oprandt så den store dag, hvor der blev foretaget godkendende varm prøve – alt blev godkendt af Force. Nye låge til røgkammer valses op hos ekstern leverandør

Foto: John Armstrong Opfyring af kedlen. Varm prøve godkendt 16. Marts

April 2023
Kedlen isoleres og beklædes. Kedelbeklædningen efterslibes og hele kedel-beklædningen grundmales 1. gang. Låge til røgkammeret færdiggøres idet der drejes et centerstykke, som isvejses den valsede låge; og lågen monteres med hængsler.

Maj 2023
Kedlen males første gang – og anden gang blev malingen flot blank og skin-nende. Og nu går det stærkt:
16. Maj blev igen en stor dag, hvor kedel og undervogn blev genforenet

Juni 2023
Den store luftbeholder under røgkammeret er kommet på plads og der arbejdes med montering af damprørene i røgkammeret.
Også kulkassen er sat på undervognen igen og der monteres trykluftrør til sanding og bremse. Vandkasserne slibes, spartles og males med stor omhu. De er en RolceRoyce værdig

Foto: Finn Johansen Ny røgkammerlåge
Foto: Finn Johansen 18. Maj skete det så. Kedlen blev flyvende
Foto: Finn Johansen Kedel og undervogn på vej til at mødes
Foto: Finn Johansen Så er kedlen igen på egne hjul

Juli 2023
Det går rigtig stærkt, og nu ser vi effekten af alle de mange ti-mer, der er gået med forberedelse af delene til lokomotivet. Kulkassen er blevet monteret. Førerhuset er blevet malet ind-vendigt og er sat på plads. Kompressoren er monteret; der monteres sprinkler i askekassen og askekassen monteres under lokomotivet. Der arbejdes på livet løs med store og små kobber-rør som leder damp og trykluft rundt til de forskellige funktioner.

Nu ligner det et damplokomotiv igen.

Juli – August 2023
Så er der lagt nyt gulv i førerhuset, og der arbejdes med at gen-skabe elinstallationer til lygter, førerrumsbelysning og batterila-der. Der er stadig mange kobberrør at polere og montere til trykluft, damp og sanding.

Foto: Finn Johansen Askekassen monteres med sprinkler
Foto: Finn Johansen Vandkasser monteres
Foto: Finn Johansen Førerhuset monteres
Foto: John Armstrong To lokomotiver under damp 15.okt

September 2023
Tæthedsprøver med trykluft. En del utætheder findes og rettes
23. september. Prøveopfyring. Justering af sikkerhedsventiler. Paknin-ger til kedelventil efterspændes
Luftpumpen fungerer ikke. (Pumpen fra F663)
Der trækkes kabler til lys

Oktober 2023
10. oktober foretages ny prøveopfyring. Luftpumpen driller stadig.
Et par rør skal pakkes om.
15. oktober – Veterantræf. Maskinen står opfyret hele dagen og sidst på dagen køres en lille prøvetur med F658 og F665 i forspand. Injek-tor i venstre side driller.
Den luftpumpe, som oprindelig sad på maskinen findes frem og ad-skilles. Cylinder hones, og alt efterses. Pumpen monteres.

Foto: Thomas Ingwersen Sten til murbuen støbes

November 2023
14. november ny prøveopfyring. Luftpumpen virker
Injektor i venstre side virker nu efter at en montagefejl er blevet ret-tet.
Vinduer i førerhuset genmonteres. Der støbes sten til murbuen.
Ny Batterikasse fremstilles
25.november blev der kørt prøvekørsel med F665 solo og med belast-ning med fine resultater. Der er stadig lidt småjusteringer, men i det store hele er lokomotivet køreklar

Foto: Thomas Ingwersen Ny batterikasse
Foto: Asger Christiansen F665 på prøvetur 25.11.2023
Scroll to Top