Materiel
Materiel på Veteranbanen Bryrup – Vrads (VBV)
Følgende er en liste over det jernbanemateriel, som findes hos VBV, dets forhistorie og materiellets status.
Banens materiel er i vid udstrækning repræsentativt for de danske privatbaners trækkraft og vogne, men er tillige suppleret med en del materiel fra DSB, som er nødvendigt for banens drift og vedligeholdelse. I de fleste tilfælde anvendes den tidligste litrering af udstyret.
Damplokomotiver
Ved Bryrupbanens overgang til normalspor og forlængelse til Silkeborg måtte der anskaffes nye damplokomotiver. I tæt samarbejde med Horsens Vestbaner (HV) anskaffedes i alt 7 ens damplokomotiver heraf de to til Bryrup-banen. Allerede 1 år senere måtte bestanden udvides med endnu 1 lokomotiv magen til. De tre oprindelige lokomotiver blev i perioden 1952 til 1962 enten solgt eller ophugget. Ved veteranbanens oprettelse var det muligt at købe HV2, som i en mellemliggende periode havde været omkring Horsens-Odder Jernbane(HOJ). Altså et lokomotiv identisk med de oprindelige lokomotiver på Horsens-Bryrup-Silkeborg Jernbane (HBS).
HV2 – Tenderlokomotiv
Leverandør: Henschel & Sohn, Kassel
Byggeår: 1928
Byggenummer 21257
Længde: 9,7 m
Drivhjulsdiameter: 1250 mm
Akselfølge: ’1’C
Tjenestevægt: 47,7 t
Kedeltryk: 12 kg/cm2
Vandforråd: 6 m3
Kulforråd: 1,4 t
Hastighed max. 60 km/t
1928 HV2
1953 HV L106
1962 HOJ L406
1968 VBV – i drift til 1970.
Renoveret frem til 1979
I drift til ca. 1985
Hensat med revnet fyrkasse, er ikke i drift.
Efter 1970 hvor HV2 blev taget ud af drift for renovering, manglede VBV et damplokomotiv, for ikke at skuffe gæsterne. Allerede i 1971 lejedes F665 hos DSB, og lokomotivet købtes af VBV i 1974. F665 blev i 1984 hensat, men måtte haste renoveres for igen at erstatte HV2. For at have et ekstra damplokomotiv indkøbtes i 1986 yderligere en F-maskine fra DSB, F658.
FF 658 og F 665 Tenderlokomotiver
Leverandør: Frichs, Aarhus
Byggeår: 1949
Længde: 9,17 m
Drivhjulsdiameter: 1252 mm
Akselfølge ’C’
Tjenestevægt: 37,5 t
Kedeltryk: 12 kg/cm2
Vandforråd: 3,5 m3
Kulforråd: 2,3 t
Hastighed max. 50 km/t
DSB F658 – Frichs Byggenr. 362
1950 I drift, Stationeret i:
1950 Fredericia
1951 Nyborg
1954 Fredericia
1956 Nyborg
1961 Skanderborg (hensat i Nyborg efter sammenstød med godstog)
1963 Odense
1970 Struer (køreklar)
1975 Aarhus
1980 Aarhus (hensat)
1982 Udlejet til Jysk Jernbaneklub
1985 Kolding
1986 VBV (hensat til 2004)
2004 Køreklar og indgår i den daglige drift
DSB F665 – Frichs Byggenr. 373
1950 I drift. Stationeret i:
1950 Fredericia
1953 Centralværkstedet i Aarhus
1954 Nyborg
1956 Fredericia
1963 Skanderborg
1969 Kørte særtog for DJK Randers-Hadsund
1969 Randers
1971 Udlejet til VBV
1974 solgt til VBV i drift til 1984
I drift igen 1985 – 2004
2004 – 2018 Hensat
2019 – 2024 Under renovering, se mere under projekter.
2024 Køreklar og indgår i den daglige drift
Triangel Motorvogne
At fremføre tog med damp er dyrt; dels på grund af den meget ringe energiudnyttelse, dels megen vedligeholdelse, og fordi det kræver to mand på lokomotivet ud over personalet, der tager sig af passagererne. Derfor begyndte man allerede tidligt at anvende benzinmotorer, som også på samme tidspunkt i stor stil blev anvendt til rutebiler og lastvogne i konkurrence med togene. Især til de lette persontog på de små privatbaner satsede man på motorvogne, hvor én mand kunne klare såvel betjeningen af passagererne som at køre ”lokomotivet”. Og efterhånden blev motorerne ganske driftsikre, så de kun krævede ganske lidt vedligehold. HBS fik da også allerede fra starten i 1929 sådant motormateriel fra Triangel, og motorvognene blev ved med at køre som godstogslokomotiver helt til banens lukning i 1968. HV M10 kom således til Bryrupbanen i 1962 fra Horsens Vestbaner og fortsatte til Veteranbanen i 1968.
TFJ M2, HV M12, HV M10, HOJ M2
Leverandør: Triangel Odense
Byggeår: TFJ M2 – 1927; HV M10 og M12 – 1929; HOJ M2 – 1932
Vognlængde: 10,8 – 11,1 m
Toakslet, akselfølge 1A
Vægt: HV M10 og HV M12 – 16 t, TFJ M2 – 13 t, HOJ M2 – 18 t
Motor: Oprindelig benzinmotor på 100/145 HK – tretrins manuel gearkasse + reversgear (HOJ M2 fire gear).
Omkring 1951-1953 ombygget med 125 HK Leyland Diesel (M10 150 HK)
Hastighed max. 60 km/t (TFJ M2 – 70 km/t)
Siddepladser: 35 (TFJ 28)
TFJ M2
1927 TFJ M2 – byggenr. 1141
1969 VBV – i drift fra 1970
Køreklar og indgår i den daglige drift
HV M10
1929 HV M10 – byggenr. 1288
1953 HV LM 115
1962 HBS LM215
1968 VBV – i drift straks
Køreklar og indgår i den daglige drift
HV M12
1929 HV M12 – byggenr. 1290
1953 HV LM 117
1962 HOJ LM 416
1967 LJ M2
1978 VBV – renoveret frem til 1982
Køreklar og indgår i den daglige drift
HOJ M2
1932 HOJ M2 – byggenr. 1348
1953 HOJ LM 415
1967 LJ M7
1987 VBV
1987 VBV – renoveret frem til 2019
2019 ibrugtagningstilladelse
Køreklar og indgår i den daglige drift
Skinnebusmateriel
Efter 2.verdenskrig var der overalt stor mangel på togmateriel, men der kom på grund af materialemangel og valutarestriktioner til at gå nogle år før en udskiftning og supplering var mulig. En lang række af de små privatbaner valgte det meget lette og særdeles driftsøkonomiske skinnebusmateriel, som efter svensk forbillede blev bygget af Scandia og de fleste med motor fra Frichs. Privatbanerne fik moderne materiel, hvor der var førerplads i begge ender, så motorvognen ikke skulle vendes på drejeskive mellem hvert løb. Yderligere havde skinnebusserne halvautomatiske koblinger, så skinnebusbivogne kunne kobles til ved blot at køre koblingerne sammen og derefter manuelt forbinde bremseslange og elkabel. HBS anskaffede sit skinnebusmateriel i 1952 med to motorvogne, og to bivogne med post- og godsrum. Umiddelbart før banens nedlæggelse i 1968 rådede man over 4 skinnebus motorvogne.
HBS Sm 212, LB Sm 2 – Skinnebusmotorvogn type 2Mt
Leverandør: Scandia, Randers
Byggeår: 1952
Vognlængde: 14,28 m over koblinger
Boogietapafstand 8,65 m, Akselafstand i bogier 2 m
Akselfølge 1A-A1
Tjenestevægt: 14 t
Motor Sm212: Frichs 8 cyl. 160 HK Diesel – 8115CC, 4-trins manuel gearkasse og reversgear.
Motor Sm2: Leyland 6 cyl. 150 HK Diesel – D680, 4-trins manuel gearkasse og reversgear
Hastighed max. 75 km/t
Siddepladser: 48 i to kupeer – toilet
HBS Sm 212 – Skinnebusmotorvogn – 20759
1952 HV SM 60 – senere SM110
1962 HBS SM212
1968 VBV
Køreklar og indgår i den daglige drift
LB Sm2 – Skinnebusmotorvogn – 20754
1952 LB Sm2
1962 GDS Sm5
1971 GDS baneafdelingen
Hensat i Kagerup
1989 DJK (LFB)
1997 Videbæk-Skjern Veteranjernbane
2000 VBV
2000 – 2013 Under renovering
Køreklar og indgår i den daglige drift
LJ Sb 94 ”Rumpeged ” – type 1Br – Byggenr. 19887
En del privatbaner anskaffede små rejsegodsvogne – rumpegeder – så man i tynde afgange slap for at
trække en skinnebusbivogn med i toget. Der har ikke oprindeligt været en rumpeged ved HBS.
Leverandør Scandia – Randers 1948
Vognlængde: 7,1 m over koblinger
Akselafstand: 4,0 m
Tjenestevægt: 3,2 t
Lasteevne: 3 t
1948 LJ Sb 94
1961 LJ Sb 69
1965 ØSJS Sb 5
1974 DSB – ombygget til mandskabs- og
arbejdsvogn DSB Bum 1
1987 omlitreret til DSB Bum 591
199? Foræret til ØSJK af et medlem
2008 VBV
2013 – 2017 Under renovering, se mere under projekter.
Køreklar og indgår i daglig drift
Motorlokomotiver
HBS havde ikke i driftsperioden noget særligt behov for motorlokomotiver, da der ikke var de store og tunge godsmængder at transportere. Man anskaffede dog i 1933 et dieselelektrisk lokomotiv – en såkaldt ”standkiste” som anvendtes når Triangel motorvognene ikke havde kræfter nok, og det levede til 1968, hvor det blev ophugget.
Det motorlokomotiv (”marcipanbrød”), som i dag findes ved VBV fulgte med i handelen, da man anskaffede Ardelt-traktoren, og er egentlig ikke repræsentativt for materiel fra Bryrupbanen, eller et behov i Veteranbanens drift, men marcipanbrød anvendtes ved en del af de andre danske privatbaner.
SB M8 Dieselelekstrisk motorlokomotiv (”Marcipanbrød”) – Byggenr. 469
Leverandør: Frichs, Aarhus
Vognlængde: 13,23 m
Byggeår: 1952
Bogietapafstand 6,93 m – Akselafstand i bogier 1,6 m
Akselfølge: A1A-A1A
Vægt: 61 t
Motor: 800 hk Diesel – Frichs 8185ACU
(ilagt 1986)
Hastighed max. 90 km/t
1952 LJ M31
1991 SB M8
2002 VBV
2015 i drift
2024 ude af drift
Traktorer
Ardelt’en blev hos DSB erstatningen for F-maskinerne til rangering på de større stationer. Veteranbanen har anskaffet en sådan for at have trækkraft til arbejdstog ved strækningsarbejde og til rangering. Köf-traktoren beskrives som egnet til let rangering på mindre stationer, og passer således perfekt til Bryrup station, hvor den benyttes til flytning af materiel mellem vognhal og remisse og til oprangering.
DSB Traktor 146 – ”Ardelt” – Byggenr. 635
Leverandør: Frichs, Aarhus Gearkasse: Krupp/Ardeltwerke, Osnabrück
Byggeår: 1959
Længde: 7,99 m
Akselfølge B
Tjenestevægt: 28 t
Motor: 167 hk Frichs diesel 4185CA
Hastighed max. 60 km/t
1959 leveret til DSB
1969 Distrikt Vest
1970 Horsens
1975 Skjern
1980 Vejle
1986 HP T12
2002 VBV
Driftsklar – anvendes af og til
DSB Traktor nr 257 – ”Köf” – byggenr. 868
Leverandør: Frichs, Aarhus
Byggeår: 1966
Vognlængde: 6,4 m
Akselfølge B
Vægt: 17 t
Motor: 128 hk Leyland 6 cyl diesel – UE680 – Hydraulisk transmission, kædetræk til aksler
Hastighed max. 45 km/t
1966 DSB Nykøbing Mors
1970 Aarhus/Aalborg
1993 Struer
2001 RDK Herning
2005 RDK Padborg
2007 VBV
Driftsklar – anvendes til rangering
PM Motorlokomotiv nr 451 – Fabr.nr. 20979
Leverandør: Pedershåb, Brønderslev
Byggeår: 1952
Vognlængde: 4,4 m
Akselfølge: B
Vægt: 5 t
Motor: Ford Thames 6 cyl. 150 HK diesel – manuel gearkasse og revers – kædetræk til drivaksler
Hastighed max. 25 km/t
1952 OMB T2
1966 TKVJ T?
1969 HHJ T1
19XX VBV
Driftklar
Motoriserede arbejdsredskaber
NSB Motortrolje
Leverandør: Robel, Tyskland
Byggeår: ca. 1972
Vognlængde: 6,15 m
Akselfølge: B
Vægt: 8 t
Motor: 112 hk 6.cyl Deutz diesel – luftkølet
5 trins manuel gearkasse og reversgear
Hastighed: 60 km/t
Kran: HIAB 7,5 tm
1972 NSB
1994 VBV
Driftsklar – anvendes til vedligeholdelse
Trolje M51 – Type HK – byggenr. 82110
Leverandør:
Byggeår:
Vognlængde: 6,3 m
Akselfølge: B
Vægt: 5,8 t
Motor: 107hk – 4,9 ltr Ford 300 Inline 6 benzin
4 trins manuel gearkasse og reversgear
Hastighed: max. 80 km/t
Kran: HMF 7 tm
1982 VLTJ
19XX VBV
2017 – 2018 Under renovering, se mere under projekter.
Driftsklar – anvendes til vedligeholdelse
Personvogne
HBS C223, HBS C224, HBS C225, HBS C227
Ved overgangen i 1929 til normalsporet bane måtte der også nye personvogne til, og der anskaffedes i samarbejde med HV et stort antal ens personvogne heraf de 7 til HBS. Vognene var toakslede, træbeklædte vogne med åbne endeperroner. Vognene blev forsynet med ekstra store spejlglasruder, så de
rejsende kunne nyde det fantastiske landskab, som banerne kørte igennem. Det ser ud til, at man her var på forkant med udviklingen. Der findes i hvert fald ikke oplysninger om, at det materiel til personbefordring, der anskaffedes i 1929, var opdelt i rejseklasser (1.kl.- 2.kl. -3.kl.). Både DSB og mange privatbaner havde stadig klasseopdelingen, og først i 1934 ændrede man ved fælles overenskomst til 1.kl og fællesklasse. Men vognene var selvfølgelig opdelt i ryger og ikke ryger kupeer.
Leverandør: Scandia – Randers
Byggeår: 1929
Vognlængde: 13,6 m
To-akslede; Akselafstand: 7,7 m
Vægt: 17 t
Siddepladser: 50 i to kupeer, Toilet
HBS C223
1929 HBS C3
1953 HBS C223
1968 VBV
Indvendig indretning ændret.
Står fast i Vrads som del af restaurationen
Ikke i drift
HBS C 224
1929 HBS C4
1953 HBS C224
1968 VBV
Indvendig indretning ændret.
Står fast i Vrads som del af restaurationen
Ikke i drift
HBS C225
1929 HV C100
1953 HV C127
1962 solgt til HBS – Litra C225
1968 VBV
Køreklar indgår i den daglige drift
HBS C227
1929 HBS C2
1953 HBS C 227
1968 VBV
Køreklar – indgår i den daglige drift
Rejsegods- og Postvogne
HBS E233
Vognen er i samme byggeserie som de forannævnte personvogne, blot med en anderledes indretning.
Vognen havde oprindeligt rygerkupe samt postrum og rejsegodsrum.
Da HBS omkring 1963 oprettede sit udflugts- og restaurationstog blev vognen ændret, idet postrummet
omdannedes til køkken og med serveringsdisk gennem skillevægen mellem postrum og rejsegodsrum.
Leverandør: Scandia – Randers
Byggeår: 1929
Vognlængde: 13,6 m
Toakslet – Akselafstand: 7,7 m
Vægt: 14,4 t
Siddepladser: 15
1929 HBS E11
1953 HBS E233
1968 VBV
Står fast i Vrads som del af restaurationen
Ikke i drift
DSB EH 6793
DSB byggede et ganske stort antal mindre rejsegodsvogne frem til ca. 1930. Vognen er udvendigt træbeklædt. Indrettet med et mindre bureau os stort åbent rum til rejsegods. Vognene var bemandede under kørsel, og har en lille bilæggerovn til opvarmning af bureauet, mens nødtørft måtte besørges stående i et
”urinal” monteret i skillevæggen.
Leverandør: Scandia – Randers
Byggeår: 1930
Vognlængde: 9,4 m
To akslet – Akselafstand: 5,0
Vægt: 14,4 t
1930 DSB EH 1962
1941 DSB EH 6793
1970 Solgt til VBV
I drift – anvendes som værkstedsvogn og indgår i de
årlige juletræstog
Godsvogne
HBS P 227 – Åben Godsvogn
Leverandør: Scandia
Byggeår: 1916
Vognlængde: 8,85 m
Toakslet – Akselafstand: 4,2 m
Lastevne: 12,5 t
1916 TKVJ P 2xx
1928/29 HBS J 81
1953 HBS P 277
1968 VBV
I drift
HV F 140 – Lukket Godsvogn
Leverandør: Scandia
Byggeår: 1929
Vognlængde: 7,7 m
Toakslet – Akselafstand: 3,66 m
Lasteevne: 15 t
1953 HV Q 160
19XX til DJK
2008 VBV
Ikke i drift
XXXXX – Lukket kødvogn
Leverandør: Scandia
Byggeår: 1901 ?
Vognlængde: 7,7 m
Toakslet – Akselafstand: 3,66 m
Lasteevne: 12,5 t
19XX
2008 VBV
Ikke i drift
XXXXXX – Lukket godsvogn
Leverandør: Scandia
Byggeår:
Vognlængde: 10,58 m
Toakslet – Akselafstand: 5,7 m
Lasteevne:
19XX
19XX VBV
Ikke i drift
TH 503 – Ballastvogn
Leverandør: Falun
Byggeår: 1902
Vognlængde: 6,7 m
Toakslet – Akselafstand: 3,3 m
Lasteevne:
19XX HTJ
2003 VBV
Anvendes ved sporvedligeholdelse
DSB G 40 363 – Lukket Godsvogn
Leverandør: Scandia
Byggeår:
Længde 9,1 m
Toakslet – akselafstand: 5,7 m
Egenvægt: 12,2 t
Lasteevne 19,5 t / 25,2 m2
19XX DSB
19XX VBV
Ikke i drift
DSB Gs 42 822 Lukket Godsvogn
Leverandør: Scandia
Byggeår:
Længde 9,2 m
Toakslet – akselafstand: 5,7 m
Egenvægt : 12,0 t
Lasteevne 19,5 t / 25 m2
Ikke i drift
DSB QGR 35605 eller HHJ Q195II
Lukket godsvogn m. bremsehus
Leverandør: Scandia
Byggeår: 1909
Længde: 8,1 m
Toakslet – akselafstand: 3,66 m
Egenvægt: 8,1 t
Lasteevne: 15 t – 16,3 m2
1909 DSB QGR 35605
1963 HHJ Q195 II
1984 J. Torstensen trælast, Malling
1984 Togentusiast Lars Andersen, Horsens
1993 Danmarks Jernbanemuseum
2017 VBV
2018 – 2021 Under renovering, se mere under projekter
I drift
Øvrigt Banemateriel
Motordræsine
19?? HBS uden nummer
1953 HBS BM 216
1968 VBV
2022 Under renovering.